Finns det för många whiskymässor?

För oss whiskybloggare är besöken på olika whiskymässor höjdpunkterna på året. Då får vi ett unikt tillfälle att träffa andra whiskyintresserade personer och även få möjlighet att träffa alla trevliga whiskyutställare. Vi lägger mycket tid och pengar för att kunna vara med på dessa mässor. Och det är ett viktigt redskap i vår bevakning av whiskyvärlden.

Destillat Stockholm där ett gäng bloggare möttes

Tyvärr har vi de senaste åren upplevt en kraftig ökning av antalet whiskymässor i Sverige, något som gjort det omöjligt för oss att vara med på ens en bråkdel av dessa. Bara under 2017 kommer det att finnas minst 24 olika whiskymässor att besöka i Sverige. Borlänge, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping, Olofsfors, Piteå, Skövde, Smögen, Stockholm (4 st), Sundsvall, Uppsala, Vänersborg, Västerås, Växjö och Örebro kommer alla att ha egna mässor. Och då har vi säkert missat någon/några.

Frågan är om det finns besöksunderlag för att fylla dem? Har destillerier och leverantörer möjlighet att närvara vid alla dessa mässor? Har det gått ”inflation” i antalet mässor?

Malmö Öl & Whisky – Välbesökt

Vi kontaktade de större destillerierna och leverantörerna i Sverige för att höra deras viktiga åsikter i detta ämne. Det som slår oss när vi rannsakar deras svar är att de flesta inte har möjlighet att närvara på ens en majoritet av mässorna. Vissa menar dessutom att det finns en risk att mässorna ”kannibaliserar” på varandra, i den meningen att man slåss om samma besöksunderlag. Vidare upplever man vissa mässor som ”stökiga” där man blandar whisky- och ölutställare.

Vi ställde sex frågor till stora utställare på olika whiskymässor, för att få höra deras viktiga synpunkter. För hur man än ser på det, så är utställare en av tre viktiga parter för en fungerande och välbesökt mässa. De övriga två är självklart arrangören och besökarna. Nedan följer ett urval av synpunkterna och reflektionerna vi möttes av.

Malmö Öl & Whisky – Pär Caldenby från Smögen diskuterar whisky

Frågan är vad du som besökare tycker om detta? Finns det någon risk med en skenande antal whiskymässor? Kommentera gärna nedan.

Hur ser ni på vikten av att delta som utställare på mässor?

”Syns man inte finns man inte!”

”Det är viktigt att träffa sina slutkunder och med den lagstiftning vi har i Sverige är därmed mässorna klart väsentliga för att nå målet. Det är dessutom större effektivitet än att åka ut till klubbar etc och hålla styckevis provningar.”

”Det är en viktig del av vår verksamhet och ett bra sätt att möta konsumenter och whiskyentusiaster runt om i landet. För mig är personligen är det också ett grymt tillfälle att träffa medlemmar i olika whiskyklubbar och diskutera framtida besök.”

Många mässor är sådana som vänder sig till både öl och destillatintresserade. Finns det någon nackdel med en sådan kombination?

”Vanligtvis inte. Så länge mässan fokuserar på att det är fråga om avsmakning och inte en gigantisk bar så brukar det gå hur bra som helst. Om man ger besökarna ett s.k. ISO-glas som inte är så stort så brukar det bli bra”

”Ja, det finns enligt min mening nackdelar med att kombinera öl och whisky. Linköping som är en renodlad whisky (och lite rom) -mässa är klart trevlig och erbjuder genomsnittligt sett hög nivå på besökarna. Malmö har lyckats åstadkomma något lite liknande genom att ha sin konnässörshörna avgränsad, så att ölen är utanför. Göteborg har en mildare variant av detta genom att det går en bredare gång mellan ölområdet och whiskyområdet. En blandning huller om buller leder bara till otydlighet och allmän alko-lekpark”

”Ja, eftersom Öl drar till sig en ngt yngre public som ofta har ringa eller inget intresse av kvalitativ sprit, så blir det ofta snedvridet. Antingen eller skulle jag vilja rösta på”

”Både ja och nej- mässor med fokus enbart på whisky ger oss en mer ”renodlad” publik att prata whisky med samtidigt som de blandade mässorna ger oss möjligheten att fånga upp fler personer som får möjligheten att upptäcka våra whiskies”

Box Whiskyfestival – Whiskytaste ställer ut

Hur resonerar ni kring vilka mässor ni tänker ställa ut på?

”Vi ställer ut på de mässor där vi kan förvänta oss bra kundunderlag med intresse för våra produkter. Det handlar om såväl kvalitet som (viss) kvantitet, men det förra är viktigare än det senare”

”Är en kombination av tid, tillgänglig personal, antal besökare, mässans fokus samt framförallt budget”

”Utöver ekonomi handlar det om publik och våra möjligheter att nå ut med vårt budskap, samt stämningen på mässan”

”Väljer med omsorg mässor, vi har ingen möjlighet att medverka på alla, då vi även medverkar utomlands”

Hur viktigt är det att gå ”ihop” ekonomiskt under en mässa?

”Att ekonomiskt gå ihop under en mässa är förstås positivt, men räknar man mer noga på det så har vi bara en mässa där det är möjligt (Göteborg; stor och bra mässa med oss som local guy). Resor, boende, tappad tid för annat/produktion, monterplats och monterutrustning kostar sammantaget en hel del. Men huvudsyftet med att vara på mässorna är att marknadsföra vårt varumärke och våra produkter och om man kan göra det med ett hyfsat täckningsbidrag från försäljningen på en mässa så är det förstås utmärkt”

”För oss som ett litet bolag så är det väldigt viktigt”

”Det är naturligtvis en viktig faktor, men vi ser mässorna främst som ett sätt att komma i kontakt med våra kunder”

”Ekonomi är en ofrånkomlig del i alla företag och vi gör en kalkyl för mässor liksom för alla andra marknadsföringskanaler. Den största ekonomiska utmaningen är master classes. Vi förväntas och vill tillhandahålla ett relevant och intressant utbud men då detta ofta innebär en del dyra buteljeringar är det svårt att räkna hem. Utställarna får ju inte del av biljettintäkter och har heller ingen möjlighet att påverka biljettpriset. Vi ”bjuder” alltså på våra ambassadörers dyrbara tid liksom fina produkter. Detta upplägg känns inte alltid helt rätt”

Malmö Öl & Whisky – Thomas Kuuttanen och Stuart Urquhart med världens äldsta whisky

Har det gått ”inflation” i antalet mässor?

”Tvärsäkert ja! Men det behöver inte vara till ondo om arrangören lyckas locka till sig publik”

”Ja- detta medför enligt oss en urvattning på flera plan- kostnaderna för oss att ställa ut blir dessvärre väldigt stora och vi märker även att kundunderlaget blir sviktande i förlängningen då kunderna inte har möjlighet att gå på samtliga mässor”

”Som leverantör/producent så är det inte görbart att vara med på alla eller ens en majoritet, här får man prioritera och ibland testa nya mässor om det finns utrymme. När det gäller frågan om huruvida de har börjat “kannibalisera” på varandra så är det inget som vi upplevt kring de mässor där vi deltagit det senaste året och det är svårt att veta om det fortsätter skapa nytt intresse eller om de tävlar om en liknande pott av deltagare. På pappret är det ju väldigt många mässor och mycket möjligt att en del mässarrangörer kommer att få svårt att få det att gå ihop. Förstår att mindre mässor är perfekt för mindre och lokala producenter med mindre upptagningsområde men det kanske främst gynnar främst öl och då mindre bryggerier. Tror dock att det är bra för whiskyintresset runt om i Sverige att evenemangen har fått en större geografisk spridning och inte bara äger rum i storstäderna”

Till sist: Några andra åsikter i frågan?

”Många arrangörer gör misstaget att tro att det kommer fler besökare om man har fler utställare, vilket är helt fel. Med ett attraktivt antal utställare så kommer publiken om det annonseras rätt m.m. En besökare lägger inte mer pengar bara för att det är fler utställare. Det innebär att fler utställare måste dela på pengarna om publiken inte ökar, vilket den i princip aldrig gör”

”Kannibaliseringen mellan mässor bör upphöra snarast, eftersom den leder till att ingen kommer att kunna tjäna rimliga pengar – vare sig arrangörerna, utställarna eller kunderna, eftersom det blir för tätt mellan varven för att det skall kunna upprätthållas ett starkt intresse i och med att det helt enkelt inte finns tillräckligt med nyheter för att erbjuda något nytt vid ens en tredjedel av alla mässor. Antalet bra besökare räcker heller knappast till för alla mässor. Tidsmässigt borde också spridningen vara bättre, för våren är nu hysteriskt komprimerad. Kostnaden för att medverka är heller inte låg, vilket en del arrangörer borde fundera närmare på hur långsiktigt hållbar deras prisupplägg är”

”Vi misstänker att en eller flera av dessa mässor kommer att försvinna inom de närmaste åren då det kommer att vara svårt att attrahera tillräckligt många utställare och kunder”

Vore intressant att höra era läsares åsikter om öppettider. De sista timmarna är inte alltid värdefulla då många besökare tyvärr uppnått en hög berusningsnivå. Kanske är det dags att korta ner antalet timmar mässan är öppen?”

WHISKYMÄSSOR 2017

Whiskyexpo Linköping 3-4 februari
Cinderella Whiskyfair Stockholm 16-18 februari
Destillat Stockholm Stockholm 17-18 februari
Uppsala Beer & Whisky Uppsala 24-25 februari
Piteå Öl & Whisky Piteå 25 februari
Skövde Öl & Whisky Skövde 3-4 mars
Malmö Öl & Whisky Malmö 10-11 mars
En Öl & Whiskymässa Göteborg 24-25 mars
Malt Mat & Destillat Stockholm 31 mars – 1 april
Vänersborgs Whiskymässa Vänersborg 1 april
Wapnö Öl & Whiskymässa Halmstad 7-8 april
Mackmyradagarna Mackmyra 20 maj
MidSweden Beer & Whisky Sundsvall 26-27 maj
Olofsfors Öl & Whisky Olofsfors 11 juni
Box Whiskyfestival Bjärtrå 30 juni – 1 juli
Falkenberg Öl & Whisky Falkenberg 15-16 september
Stockholm Beer & Whisky Stockholm 28-30 september
Västerås Öl & Destillat Västerås 27-28 oktober
Carlstad Beer & Whisky Karlstad 3-4 november
Whiskymässa på Smögen Smögen 5 november
Borlänge Öl & Whisky Borlänge 10-11 november
Norrköping Beer & Whisky Norrköping 17-18 november
Växjö Öl & Whisky Växjö Ej datumsatt
Örebro Beer & Whisky Örebro Ej datumsatt

 

1 tanke på “Finns det för många whiskymässor?”

  1. An excellent article, and question. I come often to Sweden, and to Swedish whisky fairs, but I was astounded to see there were 24-25 and more in one year. In Jan and Feb alone (a popular period I know) there were many, which made a challenge to decide on what to do. There is a danger in this, yet, distances in Sweden are great – and local fairs and clubs are important as well. To have say 15 whisky fairs in Stockholm each year would be mad. Maybe 5. Ideally, the dates and geography would be co-ordinated. But I strongly suspect it is much more competitive than that.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.